Rezension Systemvorstellung: Motocaust

Silvermane

Wahnsinniger
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YEEEEEHAW!

Howdy, Partners.

Aus der staubigen Einöde des verwüsteten Mittelwestens kommt diese Woche "Motocaust" zu uns, das neueste Produkt von Ronin Arts. Ein handliches, kleines PDF (mit einem unverhältnismäßig unhandlichen Preis von 10$, das sind nach aktuellem Kurs 8€ und 3 Cent).

Motocaust ist klein, handlich, toll illustriert (Christopher Shy, Leute...!), weitestgehend spielbar und hat ein recht spaßiges Setting. Nichts für eine jahrelange Kampagne, aber ich denke ein paar Monate kann man damit Spaß haben.

Und um was geht es?

Motocaust verquickt zwei der uramerikanischsten Storyelemente auf unnachahmliche Art und Weise: Post-Apocalypse und Zombies!

Ja, die Vereinigten Staaten von Amerika existieren nicht mehr (Yeah!), nachdem ein riesiger Meteorit auf Missouri gedonnert ist. Der Einschlag hatte weltweite folgen und verschob das Machtgleichgewicht ziemlich nachhaltig (China und Deutschland sind die führenden Industrienationen). Amerika hat sich inzwischen halbwegs erholt und arbeitet am Wiederaufbau, aber etliche Städte liegen in Trümmern, und....ETWAS ist mit dem Meteoriten zusammen angekommen. Eine Art Spore/Virus, die totes organisches Material befällt, ganz besonders gerne Leichen und Sterbende. Enter the Zombie Bikers from Hell.

Die meisten Necros sind nicht besonders intelligent, aber immer noch schlau genug um a) Auto zu fahren und b) Waffen zu benutzen. Gepaart mit c), dem Hunger nach Fleisch sind die Dinger eine echte Landplage.

Zu allem Überfluss existieren auch noch einige recht monströse Varianten wie der Necroworm (12-15 Meter lange Kreaturen aus verwesendem Fleisch) und hochintelligente Varianten wie die Shadows (untote Ninja-Mumien...).

Die Lösung zum Problem? Krallt euch euren fahrbaren Untersatz, zieht Chromfelgen auf und schnallt eine 20mm aufs Dach, wir fahren nach Texas!

Die Chars gehören zu den völlig Irr, äh, total Heldenhaften Leutchen die mit ihren fahrbaren Untersätzen für Recht und Ordnung sorgen, die Kommunikation aufrechterhalten und Marie-Sue aus den Händen der hungrigen Zombiebiker befreien. Je schicker und dicker das Auto, desto besser das Sponsoring und die Aufträge. The Fast & the Furious lassen grüßen.

Das System selbst ist relativ simpel; Attribute und Skills rangieren von 1-10, werden zusammengezählt und dann mit 2W10 unterwürfelt. Waffen richten Schaden an, der von den Trefferpunkten abgezogen werden (die wiederum von den Attributen abhängen, keine Levels) und Rüstung mindert den Schaden. Eine kurze Liste mit gängigen Waffen, Rüstungen und Ausrüstung rundet das ganze ab.

Die Kämpfe zwischen Fahrzeugen nutzen ein IMHO recht esoterisches System, das Spielkarten miteinbezieht; man kann relativ leicht darauf verzichten, aber ich muß den Autoren zugestehen das es ein funktionierendes, recht spassiges System ist. Persönlich mag ich allerdings keine Spielkarten, daher schreckte mich das ganze eher ab.

Für Fahrzeuge existiert ein recht umfangreiches Konstruktionssystem, das etliche Tuningteile beinhaltet. PS-gierige Bastler erfreuen sich an Lachgaseinspritzung und Supercharger, Stylefans erfreuen sich an Chromfelgen, Leuchtkits und Speziallackierung, und die Gunbunnies gieren nach Flammenwerfer und 30mm-Kanone.

Alles in allem ein netter kleiner Post-Apocalypse-Spaß für Zwischendurch, mit einem soliden System und leichtverdaulichem Kanonenfutter.

Ein neunseitiges Preview findet sich unter http://www.philipjreed.com/images/mcdemo.pdf , falls jemand mal reinschnuppern möchte.

Ihr entschuldigt mich jetzt bitte, mein V-8 Interceptor wartet; ich will vor Einbruch der Dunkelheit noch in Scorpion's Well sein.

-Silver

*WROOOOOOOOOoooooooommmmmmm*
 
Hier ein kleines Schmankerl vom Autor, nämlich die verschiedenen Typen von Untoten. Kleiner Spaß am Rande: Die intelligenten Untoten sind spielbar.

The creatures in the game are:

Corpsebound

These foul creatures are the merging of two or more human corpses into a single, terrifying beast. Mindless, corpsebound crawl about the wasteland eating small animals, insects, and any humans unfortunate enough to cross their path. Corpsebound will even feast on the rotting meat of other necros. They are cowardly, and only fight when cornered.

Some corpsebound are trained by motorheads and wasteoids. These are more aggressive beasts, and are used as guard dogs and, at times, in assaults on outposts.


Fleshbugs

A fleshbug is a spore-mutated giant insect, with or without wings. Fleshbugs come in a variety of shapes, sizes, and dispositions, and all are hungry for the flesh of the living. A fleshbug that does not consume living flesh once a week will soon starve.
These creatures will attack anything, even cars and trucks. Most fleshbugs possess a cruel bite. Some wield a poisonous stinger, but using the stinger inflicts as much damage on the fleshbug as it inflicts on the target. Many can tear through steel with their powerful mandibles.


Gargoyles

These bat-winged, once-human creatures spend their days sleeping within dark caves, abandoned buildings, or any other location where they’ll be safe from daylight. At night, these creatures fly in search of living flesh and consider the blood of humans a special treat. Also known as vampires, gargoyles are aggressive and constantly hungry.

Gargoyles live in colonies of dozens and have a clear organizational structure. Gargoyles have no true intelligence, acting only on instinct. They have a mindless love for small electronic devices and hoard them in their lairs.


Necroworms

A necroworm is a mutated beast usually 20 to 40 feet in length and covered in rotting, swiftly decaying flesh. The head looks like that of some creature from the deepest depths of the ocean. They attack with either their powerful bite (attempting to swallow prey whole) or by slamming their huge bodies against the victim. Necroworms can slumber for extended periods without food, but must eventually eat 500 lbs. of living flesh each month.

Necroworms live underground. Some tall tales describe necroworm cities deep beneath the earth, but few people believe in them.


Skinthirsts

These nocturnal, lizard-like necros are attracted to the smell of the living. They lurk just outside the larger human outposts, and often scrabble at the walls. Skinthirsts are always seen in groups of five to 10, and will instinctively en masse fling themselves at the open gates of a compound. If one gets inside, it immediately pounces on the nearest human.

Their hides are so durable that they can shrug off light firearms and most primitive weapons. Killing a skinthirst requires either explosives or a well-placed attack on a vital point – their eyes, mouth, and underside all have Protection 0.


Hell’s Servants

Undead humans, these zombies ride across the wastelands on souped-up, powerful motorcycles or in armor-plated cars. Hell’s servants are the least intelligent of the sentient necros, and can always be found fighting with each other or human settlements. They eat whatever flesh – dead or living – that they can get their hands on. It’s not uncommon for one of these monsters to tear the arm from a companion and begin feasting on the gray, putrid meat.

These necros fight with swords, axes, their fists, and whatever firearms they can scrounge. Not quite intelligent enough to reload a weapon, a Hell’s Servant will use its gun as a club once the ammo is spent.

Hell’s servants have limited language skills and can follow the simplest orders, such as “ride” and “kill.”


Motorheads

These intelligent necros feast on human flesh, but also guzzle petroleum products as if they were engines of destruction. Motorheads can be found leading packs of Hell’s servants, wasteoids, or other motorheads. In the last case, however, the leader must always be prepared to defend his position – treachery and backstabbing are a way of unlife for the motorheads.

Rumors persist of motorheads that tire of their lives and seek to join human outposts. Such individuals, if they exist, would be fearsome allies in the war to reclaim the Earth and destroy the necros.


Shadows
The soul of a ninja resides within the rotting bodies of these dark necros. Wrapped in blood-encrusted bandages and looking something like black, high-tech mummies, shadows are highly competent martial artists and experienced computer and electronics technicians. The typical shadow carries with him a small palmtop computer, binoculars, nightvision gear, a flak vest, throwing stars, and a firearm.

Shadows are loners, working for the highest bidder. They prefer to be paid in human flesh, and some corrupt human outposts have gone so far as to hire a shadow to perform a service for them. These deadly assassins are to be killed at the first opportunity – a second opportunity is not likely to present itself.


Wasteoids

Addicts in life before their unlife, these drug-crazed necros are hooked on the nastiest substances that the post-apocalyptic world of MotoCaust has to offer. They are hellbent on driving fast and consuming as much flesh as they can get their gnarled hands on.

Wasteoids follow orders if there’s any reason for them to think that doing so will earn them a scrap of flesh or a needle. More intelligent than Hell’s servants, wasteoids are crafty, cunning warriors skilled with both primitive and modern weapons. Many wasteoids trade away their ammo or weapons for drugs, but those armed with a pistol or rifle are usually good marksmen and not to be lightly ignored.

-Silver
 
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